Sycylia. O Kuchni – od Kuchni.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

W poprzednim poście o Sycylii wspomniałam, że elementem nierozerwalnie związanym ze zwiedzaniem tej pięknej krainy jest jedzenie. Kuchnia sycylijska opiera się na świeżych, dosłownie dopiero co wyłowionych, owocach morza, warzywach, owocach i lodach. To wszystko zakrapiane winem z lokalnych winnic i wyśmienitą kawą.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Zdecydowałam, że pierwszego dnia pobytu będę jeść tylko tam gdzie tubylcy. W bardziej ustronnych, oddalonych od turystów miejscach. Opłaciło się ! Udało się mi dotrzeć do typowej, tradycyjnej knajpy. Jak to na Sycylii, biznes rodzinny. Restaurację prowadzą dwaj bracia po pięćdziesiątce, a pomagają im ich synowie. Wnętrze nie zmieniło się na pewno od co najmniej 30 lat. W drzwiach wisi coś w rodzaju zasłonki z metalowych łańcuszków. Kręcą się jakieś typki, zero turystów, nikt ani słowa po angielsku. Obowiązkowo telewizor i mecze, na ścianach zdjęcia grup piłkarskich i trofea. Wygląda na to, że właściciele kiedyś grali… Oczywiście wszyscy mili. A jedzenie… bajeczne ! Prawdziwe i świeże.  Spróbowałam nieziemskiej lasagne i duszonych bakłażanów z pomidorami. Na deser uśmiechały się do mnie puchate rogaliki, ale wzięłam tylko kawę. Kawę trzeba wypić obowiązkowo. Zapłaciłam kilka euro. I co najfajniejsze… poczułam ten klimat. Czasem miałam wrażenie, że za chwilę wejdzie Corleone („Ojciec chrzestny”) i rzuci: „Złożyłem mu propozycję nie do odrzucenia”. Magia!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Na śniadania chodziłam zawsze w to samo miejsce. Kawiarnia z pyszną kawą i niewielkim wyborem różnych kanapek na ciepło była dosłownie kilka kroków od moich drzwi. Było smacznie i pachnąco. Oczywiście z miłą obsługą. Między 9 a 10 rano przeważnie byłam tam jedynym gościem, który siedział dłużej. Inni jeszcze nie wstali lub tylko wpadali, żeby wlać w siebie czarne espresso i otrząsnąć się po wrażeniach minionego wieczoru. A wieczory bywają wesołe. Sycylijskie wino leje się wprost z beczek strumieniami.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Będąc w Trapani lub w jakimkolwiek innym sycylijskim miasteczku portowym koniecznie odwiedźcie targ rybny. Zobaczycie tam cuda, dopiero co przywiezione przez rybaków. A na obiad koniecznie udajcie się do najbliższej restauracji w porcie, która specjalizuje się w serwowaniu owoców morza. Mnie poprowadziła intuicja i trafiłam idealnie. Restauracja Trattoria Poseidone po prostu mnie urzekła. Przemiła obsługa i właściciel, który rozmawia z każdym klientem, zabawia, pyta, interesuje się… i niesamowite jedzenie. Świeże. Siedząc przy stoliku widziałam jak rybacy przynosili nowe produkty – to ryby, to mule, to kalmary. Byłam tam kilkakrotnie na obiedzie, spróbowałam naprawdę wielu potraw (mule, kalmary, ośmiornice, sałatki, risotto, cuscus) – nie zawiodłam się na żadnej.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Oprócz tego co drugi lokal w Trapani to Gelateria, czyli lody ! Przyznaję dałam się ponieść pokusie, gdzie jeśli nie tam. Spróbowałam lodów w wielu miejscach i, moim zdaniem, najlepsze pod słońcem lody, a szczególnie PISTACJOWE i MLECZNE znajdziecie w lodziarni w porcie – Gelateria Artigianale – lody tradycyjne.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Warto wiedzieć:

  • JEDZENIE: Koniecznie spróbujcie owoców morza. Ja polecam Wam właśnie Trattoria Poseidone. Znajdziecie ich też na facebooku i tripadvisor. Lody wszędzie są dobre, ale nie wszędzie najlepsze, tak jak w Gelateria Artigianale.
  • ROZRYWKA: Na pewno nie będziecie musieć szukać rozrywki – wieczorem ona sama was znajdzie. Miasto zaczyna tętnić życiem ok. 22. Na ul. Corso Vittorio Emanuele wstąpcie do winiarni, gdzie spróbujecie sycylijskiego wina prosto z beczki.OLYMPUS DIGITAL CAMERA

    CIEKAWOSTKA:

  • CENY: Ceny w Trapani nie są wysokie (przynajmniej na razie), jak na miejscowość turystyczną. W sklepach, restauracjach, pubach zapłacimy tyle co w Polsce, a nawet taniej.
Skomentuj

